BOYUN AĞRILI HASTALARIN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR - Fizik Tedavi Rehabilitasyon

BOYUN AÄžRILI HASTALARIN DÄ°KKAT ETMESÄ° GEREKEN HUSUSLAR

Boyun muayene
Boyun ağrısı boyun fıtığı nedeniyle, fibromiyalji, myofasyal ağrı sendromu veya basit bir kas spazmı nedeniyle olabilir. Bu hastalıklardan hangisi olursa olsun eğer operasyon gerekli değil ise fizik tedavi uygulanabilir. Fizik tedavi süresince ağrılar azalır bazen tam geçebilir. Bu aşamadan sonra dikkat edilmesi gereken kurallara dikkat etmek gerekir.

Duruşumuz nasıl olmalıdır?
Ayakta veya otururken başın duruşu ile boyun ağrıları arasında ciddi bir ilişki vardır. Ayakta dururken veya masa başında sandalyede otururken bel, sırt ve başımızın pozisyonuna dikkat edelim. Genellikle sırt ve omuzlar önde boyun açılanması artmış olarak bulunduğumuzu göreceksiniz. Eğer birazda kilolu isek bu kaçınılmaz bir durumdur. Bu duruş bozukluğu gençlik ve öğrencilik döneminden kalan bir alışkanlık olabilir. Bu normal anatomik duruşun dışında omurgamızı ve kaslarımızı zorlayan hastalığımızın tekrarlamasına neden olabilecek bir durumdur. Duruş bozukluğunun düzeltilmesi tedavinin etkinliğini artıracak hastalığımızın tekrarlamasını engelleyecektir. Nasıl durmalıyız sırtımızdaki kamburluk artmış ise bunu azaltacak şekilde sırtımız dik omuzlar arkada olacak şekilde durmalıyız, sırtımızı düzelttiğimizde boynumuzun baskıdan kurtulduğunu ve rahatladığını görürüz . Bu işlemi ayna karşısında görerek yaparsak daha faydalı olur.

Masa başında şunlara dikkat etmeleri gerekir.
Başınızı öne eğik bir şekilde uzun süre tutmaktan kaçınınız. Kitabın göz seviyesine getirecek kitap tutucuları size yardımcı olabilir. Sandalyede dik oturun kollarınızı kolçaklara dayayın. Okuma sırasında molalar verin. Stresli ders çalışma boyun kaslarınızın spazmını artırabilir. Özellikle fizik tedavi sonrası hemen eski alışkanlıklarınıza dönerseniz ağrılarınız tekrarlayabilir.

Seyahat ederken nelere dikkat etmeliyiz?
Boyun ağrılarınız şiddetli iken araç kullanmak tehlike oluşturabilir, bu nedenle araç kullanmayın. Boyunluk verilmiş ise bununla dikkatli bir şekilde aracımızı kullanabiliriz. Araç kullanıyorsak koltuk ayarımızın iyi yapılmış olması gerekir, mümkün olduğu kadar başı sağa sola döndürmekten sakınalım bunu aynaları iyi kullanmak suretiyle yapabiliriz. Araçta başınızı koltuk boyunluğuna yaslayın ve emniyet kemerini bağlayın . Eğer arabada yolcu iseniz boyunluk, şişme boyun simidi veya yastık kullanabilirsiniz. Araçtaki el askılığından tutununuz böylelikle sarsıntılardan etkilenmezsiniz.

Egzersizlerin önemi:
Boyun ağrılarında tedavi sonrasında egzersizlerin tamamlayıcı ve önleyici önem arz etmektedir. Tedavi sonrasında doktorunuzun verdiği egzersizleri düzenli bir şekilde yapınız. Mutlaka size verilen ölçülerde yapmaya gayret gösterin. Egzersiziçin zaman ayırmak verilen adet kadar ve sürede uygulamak gerekir
Fazla kilolar:
Fazla kilo , vücudumuzun dik durmasını sağlayan omurgamızın üzerine baskı yaratarak omurlarımızda ve disklerimizde hasar meydana getirebilir. Kaslarımızın daha çabuk yorulmasına ve bundan dolayı duruşumuzun bozulmasına neden olur. Aşırı kilo ve ani kilo alımları hastalarımızın yakınmalarını arttırır. Eğer fazla kilonuz var ise bir diyetisyen veya bir hekimden yardım alınız.

Boyun rahatsızlıklarında sigara kullanımı:
Sigara genel sağlığımızı tehdit ettiği gibi boyun problemi olan hastalarda, sigaranın öksürüğe neden olabileceğinden kaynaklanarak boyun ağrılarını arttırabileceğini de belirtmek gerekir. Sigara kullanmayınız ve içilen ortamlardan uzak durunuz.

Öksürürken, hapşırırken nelere dikkat etmeliyiz:
Öksürme ve hapşırma esnasında hareketin ani oluşu ve boyun omurları arasındaki basıncın artması sebebiyle sinirlerinizde baskı oluşabilir ve bunedenle ağrılarınızn artmasına sebebiyet verir. Öksürme ve hapşırma esnasında boynunuzu elinizle desteklediğiniz takdirde olabilecek riskleri azaltmış olursunuz.

Günlük işlerimizde:
Kollarımızın omuz hizasından yukarı kalkacak şekilde iş yapılması, omuzdaki kasları veya sinirleri sıkıştırabileceğinden dolayı boyunağrısına sebebiyet verebilir. Yükseğe uzanmak gibi bir iş yapmanız gerektiğinde basamak veya merdiven kullanarak yükseklik mesafesini kısaltarak oluşabilecek riskleri azaltmış olursunuz.

Boyun ağrılı hasta nasıl giyinmeli:
Elbise seçiminde rahat kıyafetlere önem verin. Dar giysileri giyerken ve çıkarırken hareket zorluğundan dolayı omuz ve boynunuzu zorlayabilir. Sıkı elbiseler ve dar sütyenleri tercih etmeyin. Banyo esnasında saçınızı tararken, elinizi arkaya götürürken yavaş hareket edin. Kollarınızın uzun süre yukarıda kalmamasına özen gösterin.

Boynumuzu sıcak mı tutmalıyız ?
Ani ısı değişikliklerinin kaslar üzerinde olumsuz etkisi vardır. Önemli olan sıcak tutmak değildir, sıcaklık farklılıklarını olabildiğince en aza indirgemektir. Sıcak havalarda boynunuzun terlememesine özen gösterin, çünkü terli veya ıslak boyun rüzgara veya esintiye maruz kaldığı takdirde kaslarınızda gerginliğe sebeb olur ve ağrılarınız artabilir.

Hangi tür yastık kullanmalıyım?
Boynunuzu destekleyecek çok yumuşak olmayan sert elyaftan yapılmış veya pamuk yastıklar kullanılmalıdır. Yastık anatomik pozisyonu zorlamamalıdır.

Nasıl yatmalıyım?
Yüz üstü yatılmamalı sırtüstü veya yan yatılmalıdır. Ortopetik yatakta yatılmalı yatağın altı sert madde ile kaplı olmalı yaylı olmamalıdır. Koltukta kestirmek çekyatta yatmaktan kaçınılmalıdır. Özellikle tatillerde alışık olunan yastık götürülmelidir.

Boynum ağrıyor ağırlık taşıyabilirmiyim?
Ağır eşya taşınmamalı az miktada ağırlık 2 parçaya bölünmeli her iki ele alımalıdır. Yerden ağırlık kaldırılırken dizler ve kalça kırılarak başın öne eğilmesi engellenmelidir.