Antidepresan kullanımına dikkat - Fizik Tedavi Rehabilitasyon

Antidepresan kullanımına dikkat

Uzmanlar, günümüzde depresyon görülme sıklığının en temel sebebinin antidepresan kullanımı olduÄŸunu ileri sürüyorlar Antidepresanların etkinliÄŸine iliÅŸkin meta-analizi uluslararası arenada büyük tartışma yaratan Harvard Ãœniversitesi Tıp Fakültesi Plasebo Çalışmaları ve Terapötik Karşılaşım Programı Müdür Yardımcısı Prof. Dr. Irving Kirsch, bu yıl dördüncüsü düzenlenen Ulusal Psikofarmakoloji Kongresi için geldiÄŸi Antalya’nın Belek beldesinde, antidepresan ilaç tedavisi ve riskleriyle ilgili açıklamalarda bulundu. Antidepresanların ciddi riskler taşıdığını ileri süren Kirsch, günümüzde depresyonun en önemli nedeninin de yoÄŸun kullanılan antidepresan ilaçları nedeniyle depresyonun sürekli nüks etmesi olduÄŸunu savundu. Kirsch, antidepresanlar ve placebo (fiziksel, kimyasal ya da farmakolojik bir etkisi olmayan, ancak verildiÄŸi ya da uygulandığı kiÅŸiye böyle bir etkisi olduÄŸu söylenen madde ya da iÅŸlem) arasındaki farkı ortaya koymak amacıyla yaptığı araÅŸtırmaya kadar, antidepresanların tedavi edici etkisine inandığını söyledi. AraÅŸtırma nedeniyle Amerikan Gıda ve Ä°laç Dairesinden (FDA) aldığı verileri incelediÄŸinde hayatının en büyük sürpriziyle karşılaÅŸtığını belirten Kirsch, antidepresanlarla ilgili çalışmaların yüzde 40’ının yayımlanmadığını ve yayımlanmayan bu çalışmalarda antidepresanların yüzde 88 oranında depresyon tedavisine ciddi katkı saÄŸlamadığının gösterildiÄŸini kaydetti. Yaptığı araÅŸtırmalarda placebonun, antidepresanların saÄŸladığı etkinin yüzde 82’sini saÄŸladığını ortaya koyduÄŸunu vurgulayan Kirsch, ”Buna karşın antidepresanlar 24 yaşın altındaki gençlerde ve çocuklarda intihar riskini yüzde 62, yetiÅŸkinlerde inme riskini yüzde 50-60, hamileliÄŸin ilk üç ayındaki kullanımda ise kadınların otistik bebek sahip olması riskini yüzde 280 oranında arttırıyor. Ayrıca ölümlere neden olan her ÅŸeye de ciddi oranda katkısı var” dedi. -Depresyon nedeni antidepresan- Ä°laç firmalarının yıllarca antidepresanlarla ilgili bilgileri sakladıklarını savunan Kirsch, ”Doktorlar bu riskleri bilmeyince hastalar da bilemedi. Kimse farkında olmayınca da ‘antidepresanlar iyidir’ denilerek bir jenerasyon bu hapları kulandı ve hala etkisi sürüyor” dedi. Antidepresan ile tedavinin hiçbir faydası olmadığını iddia eden Kirsch, ÅŸunları söyledi: ”Risk var getiri yok. Plasebo ve antidepresan kullanımını karşılaÅŸtırdığınızda klinik olarak ciddi bir farktan bahsetmek mümkün deÄŸil. Antidepresanlar çözüm sunmakta çok sıkıntılı olduÄŸu gibi çok ciddi riskler de taşıyorlar. Antidepresan kullanımı depresyonun sonraki yıllarda tekrarlama riskinin yüzde 113-280 arttırıyor. 4-8 hafta gibi kısa kullanımlarda bile depresyonun tekrarlaması riskini arttırıyor. Günümüzde depresyon görülme sıklığının en temel sebebi antidepresan kullanımı. Çünkü ilaç kullandığınızda depresyon sürekli tekrarlıyor.” -”Antidepresan en son çare”- Ä°nsanların kendilerini kötü ve çaresiz hissedebileceklerini, intiharı düşünebileceklerini belirten Kirsch, buna karşın antidepresanların çözüm olmadığını kaydetti. Kirsch, ”Bol bol egzersiz yapın. Ä°ÅŸe yaramazsa terapiye gidin, akapunktur ya da meditasyon deneyin. Hiçbiri iÅŸe yaramazsa, depresyon tedavisinde ilaç en son çaredir” diye konuÅŸtu. Depresyon tedavisinde psikoterapinin etkisinin uzun vadede çok daha fazla fayda saÄŸladığını ifade eden Kirsch, antidepresanların taşıdıkları risklerin ortaya çıkmasıyla birlikte Ä°ngiltere’de depresyon tedavisiyle baÄŸlantılı olarak yapılan ve önerilen tedavi çözümlerinde bu tedavinin ön plana çıktığını kaydetti. Kirsch, ”Ä°ngiltere’de ÅŸu anda 10 bin psikoterapi uzmanı yetiÅŸtirilmeye çalışılıyor. Bu rakama ulaşılırsa ciddi ÅŸekilde ilaçlardan uzak terapi yöntemleriyle depresyon tedavisi söz konusu olabilecek” diye konuÅŸtu. -”Haftada 3 gün egzersiz antidepresanla aynı etkiyi yaratıyor”- Egzersiz yapmanın depresyon tedavisi için antidepresanlardan çok daha iyi bir tedavi olduÄŸunu dile getiren Kirsch, ”Haftada 3 gün egzersiz antidepresanla aynı etkiyi gösteriyor” dedi. Antidepresanla egzersizin kombine edildiÄŸi çalışmalardan da bahseden Kirsch, depresyon tedavisi gören kiÅŸilerin bir kısmına 4 ay boyunca sadece antidepresan, bir kısmına sadece egzersiz, bir kısmına ise hem ilaç hem egzersiz verilerek izlendiÄŸini söyledi. Kirsch, sadece egzersiz yapan grupta depresyonun tekrarlama riskinin yüzde 8, ilaç alan grupta ise yüzde 40 bulunduÄŸuna dikkati çekerek, hem ilaç alan hem de egzersiz yapan grupta bu oranın yüzde 31 olduÄŸunu kaydetti. Kirsch, araÅŸtırmanın, antidepresanların egzersizin iyi etkilerini de ortadan kaldırdığını da gösterdiÄŸini sözlerine ekledi. Hull ve Connecticut Ãœniversitesi Onursal Profesörü de olan Kirsch’in plasebo etkileri, antidepresan ilaç tedavisi, hipnoz ve telkin üzerine 10 kitabı, 200’den fazla bilimsel dergide yayınlanmış makalesi ve kitap bölümleri bulunuyor.