Egzersiz yapan şeker hastaları dikkat !! - Fizik Tedavi Rehabilitasyon

Egzersiz yapan şeker hastaları dikkat !!

Düzenli egzersiz hem tip 1 hemde tip 2 şeker hastalığı tedavide büyük bir öneme sahiptir. Düzenli egzersiz programı uygulayan hastalarda hem kan şekerinin düzenlenmesi hemde şeker hastalığı olanlarda komplikasyonlara neden olan kan yağlarının düzenlenmesi yönüyle hastanın iyileştirilmesinde çok büyük bir katkı sağlamaktadır. Egzersiz uygulayan kişide kalp ve damar sisteminde ıstırahat kalp atımı hızı düşer, kalbin kan atım gücü artar, kalp egzersiz yaptığı için daha verimli hale gelir. Vücudun oksijenlenmesi daha iyi hale gelir.

Yüksek tansiyon şeker hastalarında sıklıkla ortaya çıkan bir hastalıktır. Kan basıncı yüksek olan hastalarda düzenli yapılan egzersiz tansiyonda azalma sağlar, kollesterol yüksekliği de şeker hastalarının sık karşılaştıkları rahatsızlıklardan biridir. Düzenli egzersiz kötü kollesterol leri düşürürken, HDL (vücut için faydalı)kollesterol de yükselme sağlar. Vücut için zararlı LDL kollesterol de düşme sağlar. Trigliseritler ( kandaki yağ) şeker hastalarında sıklıkla yüksek olabilir egzersiz bu yüksekliğide azaltır. Yani vücutta zararlı olan tüm yağların kandan temizlenmesini sağlamış olur.

Düzenli egzersiz kilo kaybına neden olur bu şeker hastaları için çok faydalıdır. Özellikle zayıflamada kas dokusunda azalma olmayıp yağ dokusundan olacağı için bitkinlik halsizlik asla olmaz vücuttaki kaslar eklemlere ve dokulara hakim hale gelir. Uzun süreli egzersiz karbonhidrat ve yağlarda yanma kas glukojen depolarında artış oluşturur.

İnsülin kullanan şeker hastalarında egzersize yanıt çok farklılık gösterir. Egzersiz öncesi hafif şeker yüksekliği olan hastalarda egzersiz insülin ihtiyacını hafif düşürebilir. 200-400 mg şekeri olanlarda egzersizde dikkatli olmak gerekir. Şeker 400 mg üstünde ise egzersiz kesinlikle yaptırılmamalıdır. Şeker hastalarında en sık karşılaşılan durum egzersizin ortaya çıkardığı kanda şeker düşüklüğüdür. Bu olay egzersiz esnasında ortaya çıkabildiği gibi egzersizden 4-6 saat sonrada ortaya çıkabilir. Şeker düşüklüğü yüksekliğinden daha fazla tehlikeleri olabilen bir durumdur.

Şeker hastalarının spor yaparken dikkat etmesi gerekenler

Şeker düşmesi olmaması için egzersize başlamadan evvel kan şekeri sıklıkla ölçülmeli takip edilmeli. Egzersize başlamadan evvel doktora danışarak 1-2 ünite insülin azaltılmalı. Beslenmedeki karbonhidrat miktarı hafif artırmalı. İnsülin uygulaması egzersizde hareket etmeyen karın bölgesinden uygulanmalı. İnsülinin en fazla etki yaptığı sürede egzersiz yapmamalı. Hipoglisemi için yanında kesme şeker ve su bulundurmalı. Egzersize yalnız değil mutlaka kendisine yardım edebilecek bir arkadaşla birlikte çıkmalı. Su kaybı düşünülerek sıvı alınmış olarak başlanmalı aralıklarla su tüketilmeli. Hafif bir beslenme sonrasında egzersize başlanmalı.
Mutlaka arada dinlenme periyotları konulmalı. Gece geç saatlerde egzersiz yapmaktan kaçının. Egzersiz aynı zamanda kafein gibi uyarıcı bir etkiye sahip olduğundan uykunuzun kaçmasına da neden olur.
Ağırlık egzersizi yapacaksa ağırlık miktarını düşük tutup tekrar sayısını artırılmalı. Ağırlık kaldırırken nefesinizi tutmayın veya ıkınmayın. Sizi fazla zorlayan ağırlıklardan kaçının.
Sıcak günlerde egzersiz yapmaktan kaçınılmalı. Egzersiz, erişkin diyabet hastasının yaşam kalitesini arttırır. Tabanı yumuşak sıkmayan sert olmayan hafif ayakkabı şeçilmeli. Vücudun ısıtılması mutlaka yapılmalı.

Egzersiz şeker hastaları için çok önemli bir tedavi biçimidir. düzenli fiziksel egzersiz diyabet görülme riskini ve insüline direnci azaltmaktadır. Egzersiz programı fizik tedavi doktorunuz tarafından yaşınıza, hastalığınızın süresine, herhangi ikincil bir rahatsızlığınızın olup olmamasına göre haftada kaç gün ne kadar süreyle hangi egzersizlerin verileceği belirlenir. Sağlığınız tehlikeye atılmamış olur.