Huzursuz Bacaklar Sendromu - Fizik Tedavi Rehabilitasyon

Huzursuz Bacaklar Sendromu

Huzursuz bacak sendromu ayaklarını ve bacaklarını hareket ettirmediği zaman kişinin kendini huzursuz ve rahatsız hissetmesidir. Bu hastaların ayaklarında ve bacaklarında sürekli bir huzursuzluk vardır. Hastalar özellikle yatağa yatınca kendilerini çok rahatsız hissederler. Uzun süreli oturmak da aynı belirtilere yol açabilir.

Huzursuz bacak sendromunun gerçek sebebi tam olarak bilinmemektedir. Semptomlar tipik olarak geceleri daha çok hissedilir. Bu hastalarda vücudun biyolojik saatinde bir düzensizlik olduğu sanılmaktadır. Çok seyahat eden insanlarda daha sık görülür. Bu hastalığa sebep olabilen bazı hastalıklar vardır.

Toplumun hemen hemen %10 kadarında görülür, ancak hastalar şikayetlerini tam olarak ifade edemezler.

Fibromiyalji sendromu, miyofasial ağrı sendromları, spastik kolon, depresyon gibi hastalıklarla birlikte sık görülür.

Sebepleri nelerdir ?

• Genetik faktörler
  • Beyinde dopamin eksikliÄŸi
  • Fibromiyalji ve miyofasial aÄŸrı sendromları, depresyon
  • Siyatik sinir nevraljileri ( bel fıtığı ve kireçlenmeler )
  • Nöropatiler
  • Demir eksikliÄŸi anemisi
  • Alkol, sigara ve kafein bağımlılığı

Belirti ve bulguları nelerdir ?

Hastalar tipik olarak baldırlarında, bacaklarında, ayaklarında nadiren de kollarında derin, nahoş, bıktırıcı, karıncalanma şeklinde, yanıcı, sızlayıcı, ağrı ve huzursuzluk tarif ederler. Uyuşma ve kas krampları yoktur. Bu nahoş duyuların en önemli özellikleri şunlardır.

1. Hareketsizlik esnasında başlar. Yatma, oturma, uçak yada otobüs yolculuğu, sinema ve tiyatro izleme şikayetleri başlatır.

2. Hareket etme isteği vardır,

3. Akşamları ve geceleri artar.

4. Bu hastalar uyku esnasında bacaklarını çok fazla hareket ettirirler. Bazen bu hareketler hastayı uykudan uyandırabilir, veya uykunun kalitesini düşürür. Hasta ile birlikte yatan eşler rahatsız olurlar.

Huzursuz bacak sendromlu hastalarda uykusuzluk yaygın bir şikayettir. Bu hastaların bir kısmı geceleri iyi uyuyamadıklarından dolayı gündüzleri yorgun ve uykuludurlar.

Tedavisi nasıldır ?

Varsa altta yatan hastalık tedavi edilmelidir. Antiparkinson ilaçları; pramipexole, pergolide, levodopa-carbidopa kombinasyonu (sinemet)

Narkotik ilaçlar; codeine

Kas gevşetici ve uyku verici ilaçlar; Benzodiazepinler

Epilepsi ilaçları; gabapentin, lamotrigen, clonidine

Huzursuz bacak sendromlu hastalar nelere dikkat etmelidir ?

Bu hastalar düzenli uyku uyumalı, stresten uzak durmalıdırlar. Gerektiğinde ağrı kesici kullanmalıdırlar. Banyolar, kaplıcalar ve masaj şikayetleri azaltır. Alkol ve sigaradan uzak durmalıdırlar. Orta dereceli ve düzenli egzersiz belirtileri azaltır. Kafein tüketimi azaltılmalıdır. En uygun ilacı bulmak bazen zaman alabilir.