Kronik Yorgunluk Sendromu - Fizik Tedavi Rehabilitasyon

Kronik Yorgunluk Sendromu

Yorgunluk bir çok hastalıkta görünen bazende bir hastalığa bağlı olmayan bir semptomdur. Motivasyon eksikliği, aşırı fiziksel efor, hormon vitamin ve minarel eksiklikleri, sosyo ekonomik problemler, depresyon yorgunluğun en önemli sebepleridir. Bazen yorgunluk MS, kanser, bağ dokusu hastalıkları, parkinson gibi önemli hastalıkların bir belirtisi olabilir bu nedenle yorgunlukla gelen hasta çok ayrıntılı değerlendirilmeli ve muhtemel bütün sebepler gözden geçirilmelidir.

Kronik yorgunluk sendromu (KYS) belirtileri nelerdir ?

Kronik yorgunluk sendromu fibromiyalji ve miyofasial ağrı sendromları ile sık karışan bir hastalıktır.

Aşağıda sayılan maddelerden herhangi birine evet cevabı verirseniz kronik yorgunluk sendromu hastalığınız olabilir. Bu hastalığın diğer bir adı da kronik yorgunluk immün disfonksiyon sendromudur.

1- 6 aydan uzun süren dinlenmeyle geçmeyen ve aşırı zorlanmaya bağlı olmayan yorgunluk

2- Yorgunluk, bitkinlik gibi belirtilerinizin herhangi bir sebebe bağlanamaması

3- Yorgunluğun yaşanılan vaktin yarısından fazla sürmesi ( 6 ayda 3 aydan fazla yorgun olmak )

4- Aşağıdaki şikayetlerden en az 4 ünün 6 aydan fazla sürmesi

• BoÄŸaz aÄŸrısı
  • Boyun veya koltuk atlarında aÄŸrılı veya hassas lenf nodları
  • Açıklanamayan kas aÄŸrıları
  • AÄŸrının eklemden ekleme geçmesi, ÅŸiÅŸlik, ve kızarıklığın olmaması
  • Son zamanlarda baÅŸlayan baÅŸ aÄŸrıları ve bu aÄŸrıların başın tamamında etkili olması
  • Kısa süreli ve hafıza ve konsantrasyon problemleri
  • Egzersizden sonra en az 24 saat süren aşırı yorgunluk
  • Dinlendirmeyen uyku
Ayrıca; uykusuzluk, yaygın ağrı, beyinde uyuşma, barsak bozuklukları, susuzluk, tekrarlayan enfeksiyonlar, tükenmişlik gibi semptomlar görülür.

Kronik yorgunluk sendromunun sebepleri nelerdir ?

Kronik yorgunluk sendromunun sebepleri bilinmemektedir. Bağışıklık sisteminin iyi çalışmaması ve viral enfeksiyonlar hastalığın sebebi olarak gösterilmektedir.

Kronik yorgunluk sendromu nasıl tedavi edilir ?

Tedavide ilk adım yorgunluğun sebebini bulmaktır. Anemi, hipotiroidi, diabet, fibromiyalji sendromu, miyofasial ağrı sendromu, kanserler, parkinson, bağ dokusu hastalıkları, depresyon ve anksiyete, multipl skleroz yorgunluğun diğer önemli sebepleridir.

Kronik yorgunluk sendromunda tedavinin esasını hastanın semptomlarının tedavisi oluşturur. Tedavinin amacı hastayı daha aktif halde tutmak ve yorgunluğu azaltmaktır. Hastalığı tam olarak tedavi edecek bir ilaç henüz bulunamamıştır. Semptomların çoğu zamanla iyileşir.

Kronik yorgunluk sendromulu hastalar ne yapmalıdır ?

Bir günlük tutarak enerjilerinin en iyi olduğu saatleri tespit etmeli ve aktivitelerini bu günlüğe göre belirlemelidirler.

Fiziksel aktivite ve egzersiz seviyelerini yapabilme kabiliyetine göre ayarlamalıdırlar.

Egzersiz ve aktivite kesinlikle terk edilmemelidir.

Bu hastalıkla baş edebilmek için moral çok önemlidir

Hafıza ve konsantrasyon problemleri olanlar aklında tutmak istedikleri şeylerin bir listesini tutmalıdırlar

İlaçlar uykunun düzenlenmesine yardımcı olabilir. Ayrıca antiastenik ilaçlar, multivitamin ve mineral kombinasyonları yardımcı olabilir.