Spınal Stenoz - Fizik Tedavi Rehabilitasyon

Spınal Stenoz

Spinal stenoz ; doğuştan ya da sonradan olma nedenlerle omurilik kanalının ve/veya omurilikten çıkan sinirlerin geçtiği sinir kanallarının daralmasıdır. Spinal stenoz boyun ve bel omurgasında görülür. Boyun bölgesindeki Spinal stenoz servikal miyelopati olarak adlandırılır. Bu sebeple Spinal stenoz den bahsedilince genellikle bel bölgesindeki stenoz anlaşılır. Spinal stenoz bel ve bacaklarda ağrıya yolaçan sık rastlanan bir hastalıktır.

Spinal stenozun sebepleri
  • YaÅŸ : YaÅŸ ilerledikçe omurgadaki kemikleri birbirine baÄŸlayan baÄŸlar kalınlaşır, yine yaÅŸlanmaya baÄŸlı olarak osteofitler oluÅŸur ve omurilik kanalını daraltır. Diskteki yozlaÅŸma sonucu disk yüksekliÄŸi azalır ve disk geniÅŸleyerek kanalı daraltır. Faset eklemlerdeki yaÅŸlanma ve kireçlenmeye baÄŸlı yozlaÅŸmalar omurilik kanalını ve sinir kanalını daraltarak Spinal stenoz belirtilerine yolaçar.
  • Kalıtım : Omurilik kanalı doÄŸuÅŸtan dar olanlarda çok daha erken yaÅŸlarda Spinal stenoz belirtileri görülebilir. – GeçirilmiÅŸ omurga ameliyatları ve travmaları daha sonra yıpranma ve yozlaÅŸmalara sebep olarak omurilik kanalını daraltabilir.
  • Bel omurlarındaki kan akımı deÄŸiÅŸiklikleri
Spinal stenozun belirtileri
  • Hareketle artan, dinlenmekle azalan aÄŸrı, aÄŸrı öne doÄŸru eÄŸilmekle kısmen azalır, geriye doÄŸru kaykılmakla artar. Hasta yokuÅŸ ya da merdiven inerken daha çok rahatsız olur.
  • Bacaklarda uyuÅŸma, karıncalanma, üşüme, sıcak hissetme, güçsüzlük, yorgunluk.
  • Beceriksizlik, sık düşme, yürürken ayakucunun takılması.
Spinal stenozda teÅŸhis
Spinal stenozun kesin teşhisi için MR ve TOMOGRAFİ gibi ileri tetkik metodları gereklidir.
Spinal stenoz tedavisi zor bir hastalıktır.
  • Lomber fleksiyon egzersizleri spinal kanalın çapını kısmen geniÅŸletir.
  • Anti-romatizmal ilaçlar
  • Kilo verilmesi
  • Ä°stirahat
  • Fizik tedavi
  • Epidural steroid uygulamaları
  • Cerrahi : Spinal stenoz hastaların çoÄŸunda cerrahi dışı tedaviler sonuç vermez. Ä°yi seçilmiÅŸ hastalarda cerrahi müdahale sinirlere olan baskıyı ortadan kaldırarak hastanın normal bir hayat sürmesine yardımcı olur.